Trender

Gen Ja – styrkan hos den optimistiska Y‑generationen i företagets verksamhet

I dagens tävling till toppen måste företag kunna attrahera och behålla de mest skickliga medarbetarna.Allt eftersom den digitala generationen växer upp, kommer företag som utnyttjar deras talanger att gå bra.

År 2020 kommer Y-generationen attutgöra 50 procent av den globala arbetskraftenoch börja ta över ledande befattningar inom alla sektorer. Med lite planering kommer dessa medarbetare att utgöra ett utmärkt tillskott till företagens befintliga arbetslag och spela en viktig roll i att framtidsskydda affärsverksamheter.

Få konkurrensfördelar

På bara två årtionden har medarbetarna gått från att böja sig över faxmaskiner till att skicka filer från sina smartphones till molnet.Genom att växa upp med ständig förändring är Y-generationen inte bara bekant med digital innovation – de är trötta på äldre teknologier och försöker aktivt identifiera varifrån nästa störningsvåg kommer. På fritiden funderar de på hur man sömlöst kan betala för matleveranser med sin smartphone, och hur digitala gränssnitt kan fungera bättre i sina favoritappar. Denna flexibla och iterativa strategi är en stor tillgång i företagens verksamhet.

Personlig tillväxt och karriärmöjligheter är viktiga för Y-generationen – 52 procent säger att de vill jobba hos arbetsgivare som erbjuder utvecklingsmöjligheteroch PwC-forskning visar att lärande och utveckling är deras mest värderade personalförmån. Denna ambitiösa, självförbättrande inställning är avgörande när man söker innovativa sätt att överträffa sina affärsmål.

Y-generationenbyter mellan bärbara datorer, smartphones, tv-apparater och andra enheter i genomsnitt 27 gånger per timme – 10 gånger fler än den föregående generationen. Denna grupp förstår intuitivt teknisk innovation, och därför är också multitasking rätt naturligt för dem.

Anpassa din arbetsplats till din nya personalstyrka

En tredjedel av Y-generationen värderar flexibilitet och frihet högre än lön när de överväger ett jobberbjudande.Jobb ses som tillfälliga projekt för Y-generationen, och de är mindre benägna än tidigare generationer att omstrukturera sitt liv runt arbetet. Företag som erbjuder flexibla arbetstider och en rad olika arbetsplatser kan hjälpa dem att uppfylla deras arbetsuppgifter och egna behov.

En studie vid Bentley University fann att 89 procent av den yngre generationen läser och svarar på e-post även efter att de har slutat för dagen. Och enligt EY säger 47 procent av Y-generationen att deras arbetstidfaktiskt har ökat under de senaste fem åren.Formaliseringen av aktiviteter utanför arbetstid med arbetsarrangemang gör att anställda slipper bli utbrända, och att de känner sig uppskattade för sin extra insats.

Dagens teknik förändrar sättet på vilket Y-generationen kommunicerar med sina chefer och kollegor. Fyrtio procent säger att de hellre kommunicerar digitalt i stället för ansikte mot ansikte eller över telefon när de är på jobbet. Företagsledare möjliggör förändringar genom att byta till kommunikationsverktyg som Slack, Microsoft Team och Workplace via Facebook. Dessa verktyg kan uppmuntra personalen att bidra med idéer spontant och också utan några begränsningar på grund av företagets hierarki.Teknisk träning och samarbete med mentorer garanterar också att alla är på samma sida och öppna för samarbete. Baby boomers drar nytta av praktiska insikter som gör att de snabbt lär sig den senaste tekniken, medan 80 procent av Y-generationen föredrar beröm i realtid och feedback i stället för formella prestationsbedömningar.

Allt eftersom Y-generationen skiftar från att vara minoriteten till majoriteten på sina arbetsplatser, kommer informationen att börja spridas genom samtal på företaget, som då fungerar som ett nätverk i stället för att idéer bara flödar nedåt genom företagets hierarki.

Y-generationen inser att de verktyg som de använder i sina arbeten ständigt förändras och de har lärt sig att anpassa sig snabbt när det uppstår störningar. Med hjälp av denna höga anpassningsförmåga börjar de förvandla industrier och skapa nya marknadsmöjligheter. Inte alla digitala infödingar är avsedda att bli en Zuckerberg, men med den rätta digitala infrastrukturen kan företagen lära sig mycket av sina tekniskt kunniga medarbetare från Y-generationen.