Representanter

Träffa entreprenörerna: Nicholas Oliver

Nicholas Oliver är prisbelönt grundare och vd för det tekniska startup-företaget people.io, en innovativ app som belönar konsumenter för att de tar ansvar för sina data. Så här skapade han sitt företag.

 

Idén

Med en bakgrund inom digital marknadsföring och annonsering samt arbete på bland annat den multinationella reklambyrån WPP, väckte slaget om datasekretess i den digitala eran Olivers intresse. Oliver hade lagt märke till den ökande användningen av annonsblockerare i Storbritannien (som steg med 82 procent under 2015) och började utforska hur det som han kallar ”uppmärksamhetsekonomin” och hur annonsörer och utgivare på nätet kunde existera samtidigt som människor äger sina egna data. 

Han kom på idén att hjälpa enskilda individer att licensiera sina persondata till annonsörer och därmed skapa ett win-win-system. ”Under de senaste åren har jag börjat utforska konceptet ‘uppmärksamhetsekonomi’ och hur flera faktorer (bland annat annonsblockerare) ökar det direkta värdet av en persons uppmärksamhet", säger han i en intervju med TechCrunch. ”Jag fick ett aha-ögonblick när jag tittade på hur dataägarskap kunde kombineras med uppmärksamhetsekonomin”.

 

Uppdraget

Oliver sammanfattar det som att målet för people.io är att fungera som en ”brandvägg för människor”. Precis som en brandvägg skyddar dina data i datorn skyddar hans tjänst den information som är kopplad till din identitet på nätet. Hans uppdrag är att se till att människor har äganderätt till sina persondata och kan välja hur, när, var och av vem dessa uppgifter används.

Annonsörer lockas av möjligheten att få mer relevant publik för sina budskap tack vare uppdaterad och korrekt information. Dessutom har de möjlighet att ta sig runt annonsblockerare samtidigt som de håller sig på rätt sida av lagen. ”Äganderätt och kontroll över persondata kommer att vara en av de viktigaste samhällsmässiga, ekonomiska och tekniska utmaningarna under de kommande fem till tio åren”, säger Oliver i ett LinkedIn-inlägg. ”Vårt uppdrag handlar om att hjälpa människor att se det riktiga värdet i sina data, både vad gäller upplevelserna och det kommersiella.” 

 

Utmaningen

Varför behöver vi ha mer kontroll över hur våra persondata används? I ett samtal med The Memo uppgav Oliver att ”det specifika problemet med data och sekretess idag är att det är ett spektrum som sträcker sig från den lokala handlaren som vill sälja mer godis till dig och hela vägen till NSA. För närvarande finns ingen uppdelning eller kontroll. Om du anger data på Facebook eller Google är det fritt fram för de här grupperna att använda sig av dem.”

Det kan vara stressande för enskilda personer som antingen väljer att inte använda de tjänster som utnyttjar deras persondata eller de som tar illa upp av den ”störande och inkräktande” digitala annonseringen. Detta minskar annonsernas genomslagskraft förklarar man på företagets webbplats. People.io jobbar för att lösa ”problemet med kontroll” och erbjuder en bättre lösning än komplicerade och förvirrande inställningar, och utan att man behöver offra tillgången till information och produkter på nätet.

 

Lösningen

Med sin app strävar people.io efter att ge människor kontroll ”genom att skapa en omedelbar känsla av värde för personen, där uppfattningen att det är krångligt balanseras mot den omedelbara tillfredsställelsen av att belönas för mödan.” Vår vision är att med tiden göra så att ”den här känslan av värde sträcker sig bortom konkreta belöningsmekanismer mot ett inre värde genom att personens fysiska eller digitala liv förbättras.”

Som people.io ser det måste människor ta kontroll över sina data. Det är enligt dem den enda genomförbara lösningen mitt i stigande oro över sekretess på nätet, ökningen av programvara för annonsblockering och politiska svar som EU:s kommande dataskyddsförordning som förväntas få en enorm inverkan på annonsörer på nätet. Företaget tror att de 16,2 miljarder pund som varje år går till annonsering i Storbritannien kan styras om till att ”betala människor för att bry sig om sina data.”

 

Hur det fungerar

Produkten fungerar så att appanvändarna belönas för att de lämnar bitar av sina data och ger sin uppmärksamhet genom att svara på frågor och kommunicera med varumärken. De poäng man tjänar in kan användas omedelbart för att köpa digitala produkter, prenumerationer, presentkort eller för att donera till välgörenhet. 

Det viktigaste är att företaget skapar förtroende bland användarna genom att lova att de aldrig delar någon personlig information med tredje parter. Användarna behåller äganderätten till sina data. Om de raderar kontot raderas även deras data, och företaget är transparent med hur de används.

Människor som har lärt sig att vara paranoida i fråga om persondata kan behöva lite tid på sig att vänja sig vid tanken på att lämna ut dem. Men genom att erbjuda dem möjligheten att behålla kontrollen och dessutom kompenseras med värdefulla belöningar strävar people.io efter att förändra reglerna för data och annonsering.

 

 

Företaget

Oliver grundade startup-företaget i augusti 2015 i teknikområdet Shoreditch i östra London. För att börja utveckla projektet samlade han in 150 000 pund från affärsänglar och europeiska entreprenörer såsom Thomas Höegh (grundare av Lovefilm, Arts Alliance och Growth Street) och Nick Robertson (grundare av ASOS). Bakom lanseringen fanns även The Founders Factory (en startup-inkubator och -accelerator som drivs av Brent Hoberman och Henry Lane-Fox) samt Wayra Deutschland (Telefonicas avdelning för såddinvesteringar och acceleration).

Efter att dataplattformen lanserades i Storbritannien i början av 2017 har företaget gått från klarhet till klarhet, och söker nu finansiering för att utöka verksamheten i Europa. Appen trendade på iTunes i Storbritannien, var nummer fyra i kategorin Livsstil i juli 2017 och fanns med i Marketing Week under Top 100 Disruptive Brand. Företaget samarbetade nyligen med Telefónica Deutschland för att släppa en version av appen som är anpassad för den tyska marknaden: O2 GET. 

 

Nicholas Oliver

Vid 30 års ålder har Oliver nu haft högt uppsatta globala tjänster på tre kontinenter inom internationella koncerner (WPP), Fortune 50-företag (Ford Motor Company) och startups. 2016 fick han priset NASDAQ Rising Star Award och sitter nu i Cloud, Data, Analytics & AI Council hos TechUK, ett råd som representerar 950 företag från den brittiska teknikvärlden.

Utöver att arbeta med sitt växande företag har Oliver även föreläst om datasekretess på evenemang runtom i världen, till exempel Disruption Summit Europe, och han skriver engagerat om aktuella problem gällande värdet av persondata. I ett inlägg från nyligen med titeln Bankrupting society: the real value of personal data (Ett samhälle i konkurs: det riktiga värdet av persondata) säger Oliver: ”Kan jag berätta för dig om det exakta värdet av en persons data? Nej. Jag skulle istället fråga om priset för en människa som inte har kontroll. När människor inte har kontroll riskerar vi inte bara att teknikföretagen skapar en grundläggande orättvisa i den globala ekonomin, vi riskerar hela vårt fria samhälle.”