En kvinna i Kyoto, Japan, som arbetar på en bärbar dator utomhus

Trender

Så här anammade Japan flexibelt arbete

Japans traditionella arbetsplats utmanas av nya initiativ som främjar flexibelt arbete som ett alternativ till stressiga pendlingar, begränsande kontorstimmar och en svindlande stor befolkning. Av Tim Hornyak

 

Tokyo har ett av de bästa transitsystemen i världen. Tågen är punktliga, rena och allestädes. Men du vill nog inte vara på JR Yamanote Line kl. 8.30, såvida du inte njuter av en nära inpå kvävning i folkmassan. De erfarna pendlarna som håller i sig i bandöglorna utstår stoiskt armbågar i revbenen och två timmars pendlingsstid eftersom de inte har något annat val än att vara på kontoret. Även i den digitala tidsåldern understryker japanska företag ofta vikten av att närvara på arbetsplatsen, då det alltid har varit så.

I Japan är begreppet hemarbete relativt främmande. Endast 13,3 procent av japanska företag hade en distansarbetarpolicy sedan oktober 2016, och endast 3,3 procent planerade att införa en, enligt en undersökning av inrikes och kommunikationsministeriet(1).

När det kommer till varför företag inte låter personalen arbeta på distans, uppgav 74,2 procent att de inte hade någon typ av arbete som var lämpligt för detta. När undersökningsresultaten släpptes i juni i fjol noterade ministeriet att företag med distansarbetssystem var 1,6 gånger mer produktiva än de som insisterade på att personalen höll sig efter arbetstimmarna på kontoret. Nu vill ministeriet öka distanssysselsättningen bland företag till 30 procent senast 2020.

Ökad produktivitet, mindre stress

Emedan Japan har några av de längsta arbetstiderna i världen, innebär fler arbetstimmar inte alltid ökad produktivitet. Faktum är att Japan kommer på 30:e plats vad gäller BNP per capita och produktivitet, enligt OECD-uppgifter från 2017(2).

Om nu detta inte skäl nog att driva företag till att tänka om sin syn på arbete, kommer Tokyo 2020 att vara värd för OS. Omkring 40 miljoner utländska turister förväntas besöka Japan det året – en uppgång från nästan 30 miljoner år 2017 – vilket ger Tokyos kollektivtrafik 920 000 nya pendlare varje dag under OS.

Regeringen har försökt få företagen att visa mer flexibilitet gentemot sina anställda för att främja en hälsosam balans mellan arbete och privatliv efter en serie skandaler som involverade överarbetade människor som dog. Tidigare i år lanserades kampanjen Premium Friday, som uppmuntrande företagskämpar att lämna kontoret klockan 15 sista fredagen varje månad.

Under tiden har företag som Microsoft Japan anammat flexibelt arbete – personalen får arbeta var som helst så länge de får jobbet gjort – och Yahoo! Japan överväger en fyra dagars arbetsvecka.

Nya arbetssätt

I juli 2017 invigde inrikesministeriet Telework Day (Distansarbetardagen) för att främja distansarbete. Omkring 900 organisationer deltog, inklusive Tokyo Metropolitan Government, som förvaltar huvudstaden med nästan 14 miljoner invånare.

”Förut har ekonomisk tillväxt uppnåtts genom hårt arbete och långa arbetstider, men numera är det osannolikt att folk tror att långa arbetstider är kopplade till prestation”, sa Tokyos guvernör Yuriko Koike till deltagarna på evenemanget Telework Festa. ”Vi behöver en ny [arbetsstil] med mindre fysisk stress för att berika varje persons liv.”

Flera stora företag antog utmaningen. Fler än hälften av arbetarna vid telekomcentralen NTT Datas huvudkontor i Tokyo bytte till distansarbete, och 270 av 330 berättigade anställa baserade i Tokyo hos snacktillverkaren Calbee arbetade på distans enligt The Japan Times(3).

Inrikesministeriet vill göra Telework Day till en årligt evenemang, och det finns anledning att tro att det skulle kunna förändra japanernas inställningar. Trots allt har regeringen en lång historia av att anamma förändring. Under 2005 lanserade Koike, då miljöminister, Cool Biz-kampanjen för att uppmuntra arbetstagare att bära korta ärmar istället för kostymer på sommaren, så att luftkonditioneringen skulle kunna reduceras och el kunna sparas. Att klä sig lätt till sommaren är nu standard och miljoner ton koldioxidutsläpp har sparats tack vare kampanjen.

En folksamling snor sig på Ikebukuro-station i Tokyo, Japan

Japanska pendlare på Ikebukuro-station i Tokyo, Japan

 

Förbättrad prestation

För företag och företagsledningar verkar fördelarna med flexibla arbetstider uppenbara. En undersökning(4) från 2014 i The Quarterly Journal of Economics fann att personalen på en teletjänstcentral för en resebyrå som arbetade hemifrån som en del av ett experiment såg en prestationsökning på 13 procent, samt hade färre raster och sjukdagar.

Budskapet sprids i Japan, men det går långsamt. Kunihiko Higa, professor på Graduate School of Innovation Management vid Tokyo Institute of Technology, säger att företag i Japan ännu inte är övertygade om fördelarna med distansarbete.

Under tiden lämnas genomförandet vanligtvis till enskilda chefer, som kanske inte vill pröva någonting så nytt. Andra frågetecken avser hur man inrättar kommunikationssystem som kan närma sig arbetsmiljön så nära som möjligt.

Men Higa påpekar att ett annat pressande problem också kan hjälpa till att göra distansarbetet populärt, nämligen Japans demografiska knipa. Med låga födelsetal och strikt invandringspolitik föll befolkningen med rekordhöga 300 000 år 2016. År 2050 kommer cirka 40 procent av japanerna vara över 65 år enligt forskning från National Institute of Population and Social Securities Research(5).

”Det finns en allvarlig kronisk brist på arbetstagare på grund av den åldrande befolkningen och problemen med vård av barn och äldre familjemedlemmar”, säger Higa. ”Det här är vanliga problem för alla organisationer, oavsett om de är i den offentliga eller privata sektorn. Om framtidsinriktade företagsledare lyckas införa fullskaligt och strategiskt distansarbete så kommer det att sprida sig snabbt.”

Nu när landets befolkning krymper måste japanerna göra mer med mindre för att förbli konkurrenskraftiga i världsekonomin och behålla sin levnadsstandard. Där ingår investeringar i flexibla arbetssätt. Produktiviteten kommer sannolikt att stiga, och de tidiga morgontågen blir möjligtvis något mer bekväma.

 


Tim Hornyak är en journalist baserad i Tokyo som fokuserar på affärer, vetenskap och teknik, och är författare av Loving the Machine: The Art and Science of Japanese Robots

Källor:

(1) https://www.japantimes.co.jp/news/2017/07/24/business/japanese-firms-give-telecommuting-try-designated-day-ease-rush-hour-congestion/

(2) http://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=PDB_LV#

(3) https://www.japantimes.co.jp/news/2017/07/24/business/japanese-firms-give-telecommuting-try-designated-day-ease-rush-hour-congestion/

(4) https://people.stanford.edu/nbloom/sites/default/files/wfh.pdf

(5) http://www.ipss.go.jp/pp-newest/e/ppfj02/ppfj02.pdf