Produktivitet

Tänka om i fråga om produktivitetspusslet

1987 förklarade Robert Solow, nobelpristagare i ekonomi: "Vi kan se datoråldern överallt förutom i produktivitetsstatistiken." Hans utlåtande stämmer lika bra 30 år senare och har varit särskilt passande de senaste 20 åren.

Enligt OECD har USA haft en årlig genomsnittlig tillväxt på 1,24 procent i fråga om arbetsproduktivitet mellan 1990 och 1995, medan siffran sjönk till bara 0,31 procent mellan 2010 och 2015. Under samma period gick Japans genomsnitt från 2,27 till 0,93 procent. Även i det bästa landet, Australien, var ökningen bara på 0,06 procent.

Forskare på Northwestern University menar att det här produktivitetsfallet speglar teknikstagnationen i dagens värld. Framsteg som gjorts på senare tid, till exempel direktmeddelanden och videospel, leder inte till samma effektivitet som elektricitet och jetmotorer gjorde på sin tid, åtminstone inte i fråga om storskaliga produktivitetsförbättringar.

Nya tekniker förutses dock leda till produktivitetsvinster. Från självkörande bilar till chattbotar för kundservice – enligt Accenture förväntas AI fördubbla den årliga ekonomiska tillväxttakten i 12 avancerade ekonomier fram till 2035. Genom att radikalt omstrukturera arbetsplatserna och göra det möjligt för människor att använda sin tid bättre förutser man att den här tekniken kommer att öka produktiviteten med upp till 40 procent. Denna effektivitet kommer dock inte att ske automatiskt.

Enligt ekonomihistorikern Paul A. David från Stanford University innebär nya innovationer nästan alltid produktivitetsminskningar i början. När elmotorer ersatte de ångdrivna motorerna i fabrikerna stördes hela system och processer och behövdes omorganiseras från grunden. Produktiviteten sjönk, men inte länge. Det tar helt enkelt tid innan produktivitetsvinsterna av den nya tekniken syns.

Organisatorisk produktivitet jämfört med enskild produktivitet

Produktivitet på organisationsnivå skiljer sig från summan av teammedlemmarnas enskilda produktion. En medarbetare kan göra sitt jobb ytterst väl vilket gör den personen mycket produktiv från ett grundläggande perspektiv. Samma medarbetare kan dock ha en obetydlig eller negativ produktivitet på organisatorisk nivå. Personen kan prestera bra enskilt men inte i det bredare perspektivet.

Organisatorisk självmedvetenhet är avgörande. Företag som utnyttjar både organisatorisk och enskild produktivitet kan nå bättre övergripande resultat och få fördelar gentemot sina konkurrenter. Tre enkla strategier kan hjälpa ledare att gå framåt med lyckade resultat.

Först av allt bör de uppmuntra medarbetarna att samarbeta med varandra och kommunicera om deras arbete. Enskilda personer kan prestera bra, men om teammedlemmar eller hela team går åt olika håll blir resultatet övergripande ineffektivitet. Detta kan undvikas genom att bryta ner barriärer, så schemalägg regelbunden tid då chefer kan stämma av med teammedlemmarna och rapportera tillbaka.

Dessutom bör man ha dedikerade resurser för att få ut mesta möjliga av personalen. Vissa är mer produktiva när de arbetar på egen hand medan andra är som bäst i en teammiljö. Ibland vill du tilldela uppgiften till den som är mest kapabel att utföra den enskilt. Vid andra tillfällen är målet produktivitet på organisatorisk nivå. I det senare fallet bör du fundera noga så att uppgifterna tilldelas den som mest sannolikt kommer att nå den produktivitet som krävs.

Och slutligen är det svårt för teamen att förstå den övergripande visionen de arbetar mot om de är långt ifrån ledarna. Det innebär att cheferna inom företaget måste ha kontakt med personalen på alla nivåer så att teammedlemmarna har kännedom om mer än bara sina egna uppgifter.

Under de senaste tre decennierna har sjunkande produktivitet kommit att bli en stor utmaning för företag runtom i världen. De kommande tre decennierna kommer att definieras av snabb innovation och störningar: med alltifrån leveranssystem med drönare till supersnabba transporter mellan olika städer kan medarbetarna förvänta sig att se stora förändringar. När dessa förändringar får fäste behöver du se till att din organisation frodas genom att ni förstår produktivitet på en bredare nivå.